2018. február 9., péntek

2018.02.09 Első kiruccanás - Avagy napló helyett Part 2.

Kép: Saját fottás
Tegnap ugye úgy aludtunk el, hogy alig várjuk, hogy kikukkanthassunk a teraszon a Roy Farmon, és körbenézzünk.

Reggel, 8 óra, és íme a várva várt látvány. Igaz a nap nem bújt elő, de azért így is elég "breathtaking". Mindenhol hó, ahová csak a szem ellát. Tiszta időben egészen a fjordig el lehet látni.

Kép: Saját forrás
Mondták, hogy ez napsütésben még szebb, de "szerencsére" nincs viszonyítási alapunk, így nem érezzük a különbséget. Nekünk ez így volt tökéletes. Még szerencse hogy itt vagyunk pár napot, így simán lehet esélyünk napfényben is látni. Furák voltak a reggeli "fények". Olyan naplementés szürkületi hangulata volt. Ha nem tudom hogy reggel van, azt hiszem hogy este. Biztos a felhők tehetnek róla, a hófelhők.

Már tegnap este Gulyáslevesezés után, de még kovászból és teljes kiőrlésű különleges 2 évelő Finn rozslisztből készült spontán palacsinta előtt elterveztük, mi lesz a mai program. Nekem már van a tarsolyomban pár ötlet, hogy mit szeretnék látni (köszia  google-nek és a google segítségével talált Vándorful blogjának

Mivel elég közel vagyunk Drøbak-hoz, Alíz javaslatára szinte kézenfekvő volt, hogy elsőre itt nézzünk körül Alíznak ma munkanap volt, így csoportosan bevittük munkába és ő ránkhagyományozta az autóját, hogy mobilabbak lehessünk.

Javaslata alapján az úticélunk Oscarsborg szigete lett, aminek történelmi jelentősségű erődje adta a hírnevét (azon persze túl, hogy baromira sajnáltuk magunkat azért, amiért ilyen természeti dolgokat kell látnunk, mint fjord és az Északi tenger...pfejjjj :D ) A szigetre (mivel nem éppen strandidő van) nem úszva, hanem hajóval mentünk. Odafele azt hittem, hogy "jesszusommekkorahullámokmingyáfelborulunk", de ekkor még nem tudtam, hogy visszafele 15 percig kell parkolnia a kaptiánynak velünk, hogy az utasok ki tudjanak szállni (nekifutásból) mert iszonyú nagy hullámok voltak, és szinte lehetetlen küldetés volt. Mikor kiszálltunk még percekin imbolygott velünk a táj, és tényleg az volt az érzésem, hogy felborulunk hajóstul. Azért megnyugtató volt a hajón dolgozó srác arca, aki rezzenéstelen tekintettel tűrte a hullámzó hajót, így elhatároztam, hogy én se izgulok, ő már biztos látott ilyet, vgay rosszabbat is :)

Kép: Saját forrás
Szeretek hajókázni, és mindig is csodálattal töltöttek el a szigetek és a látvány, hogy a hullámzó víz öleli körül. Nyilván kellett szelfizni, ami annak ellenére nem volt egyszerű mutatvány, hogy tökéletes tipitapis kesztyűm volt, se a süvítő szél így is kifújta a kezemből az életet. (Igen, Norvégia baromi szeles, a szigetek meg még szelesebbek. Surprise!)

Ennél a pontnál jegyezném meg, hogy mennyire áldom az eszünket és a megfogadott tanácsokat, hogy megfelelő felszerelést beszereztük! Meleg pulcsik, aláöltözet és vízálló túrabakancs (a spórolós lelkem nem mindig tudja megengedni magának az ilyen nagyobb költekezéseket, de az első lépésem után a 40 centis hóban, a 100 km/ órás szél egy másodperc alatt kifújta a fejemből az összes lelkiismeretfurdalás érzést. Szóval gyerekek a "Drog roooossssz, éééértem???!" és aki Norvégiába jön télen, az öltözzön fel rendesen, Éééértem?!

No ez két pici sziget, az egyiken egy erőddel és jó sok ágyúval. Történelmi jelentőssége márpedig az, hogy a második Világháború alatt erről a szigetről lőttek ki egy német hajót (április 9-én), és ennek állít emléket a sziget és az erőd. (Persze április 10-én a németek bevették a szigetet; de ebből is látszik a hozzáállás különbség, a norvégok arra akarnak emlékezni mennyire nagy hősök voltak, nem úgy mint mi, hogy forradalom leverésekről szól az összes nemzeti ünnepünk.)

Kép: Saját forrás
Böcsülettel körbesétáltuk a szigetkéket (nem volt választásunk, mert a hajó az érkezéstől szá
mítva 45 perc vagy 1,5 óra múlva indult vissza...tehát a 45 perc semmire nem elég, így megpróbáltuk kitölteni a 1,5 órát). először körbejártuk a nagyobb szigetet, megnéztük az ágyűkat, az erőddel, aholis elkészült a kötelező vár/erőd/téglafal előtti háttalállósképmertazjó kollekció köveetkező darabja. Sőt annyira flow-ba kerültünk, nem bírtunk magunkkal és lett még egy eleme a kollekciónak, ahol a fjord és a tenger a háttér, tudom, ez csalás, de azért bocsánatos. Főleg, hogy mind a ketten éppen veszetten figyelünk és keressük Szlartibartfaszt aláírását..bár tudom, nem errefele a legbarokkosabb a partszakasz, de nyilván ez is az ő műve.

Az erőd elég monumentális, és elég jól körbejárkálható. Érdekes módon nem vert ki afrász attól, hogy a szigeten körülbelül összesen a személyzettel együtt 4 ember volt, fújt a szél, de annyira, hogy a jégpáncélon csúsztunk hátrafele (mert ugyebár ahol nem 40 centis hó van, ott jégpáncél, és a szögestalpunkat a szállásunkon hagytunk mondván, ahhh az úgyse kell, elévgre turistahelyre megyünk...itt kúszott bele a szavunk járásába a "kedvenc" Volna, volna, volna gondolatok, de elütöttük egy "bárcsakittlenneaszögestapunk" mondattal)
Kerestünk a szigeteken kávézót, hisza  térkép mutatta, de a fenntebb említett négyembervanaszigetenösszesen jelenséggel és a kávézók bezárt állapotával felfeldeztünk némi összefüggést. Még szerencse, hogy mind a hárman diplomások vagyunk.

Kép: Saját forrás
Miután megoldottunk minden rejtélyt, körbesétáltunk mindent amit lehetett és belefért a 1,5 órába, felszálltunk a kishajóra és viszontagságos parkolással ugyan, de visszaérkeztünk a túlpartra. Alíz ajánlott egy kávézót, Galleri Café-t, ahova betértünk, és ettünk egy isteni répatortát egy fahéjas csokis cappucinoval.

Ezzel méltón fejeződött be a délutánunk. Az estét nagyrészt fűtéssel és pihenéssel töltöttük, és hihetetlen módon ettem halat, tőkét. Vityó készítette el, oregánósan és kókuszzsíron, rizzsel. Ez a hal nem halízű :D

És igen, a szél fúj, baromira fúj.

Kövesd a Ne Ess Pánikba blogot a Facebookon is!